יום רביעי, 8 בפברואר 2012

חדשנות בהוראה/הוראה תוך שימוש בכלים חדשים

אורית וקוראי האחרים שלום,
זה שנים שאני רואה בעיניי בזמן ההדרכה את אותו דבר שאת העליית בהרצאתך: שיטות הוראה מסורתיות המשלבות טכנולוגיה.
במצגת שלך הבלטת את זה בגדול
אני מייצר על כך ומציע לשנות את מערכת השעות הבית ספרית לטובת השינוי המתבקש.
לא מספיק פעם או פעמיים בשבוע לעשות את מעגל ההוראה! צריך להבין שההוראה החדשנית באמצעים הפדגוגיים והטכנולוגים החדשים היא היא הדרך בה יש ללמד מהיום והלאה. אבל, אמר את זה כבר פרופסור צבי לם אחד מגדולי חוקרי החינוך בעולם, בית הספר נשאר בצורתו הראשונית גם אם ישנן הבלחות של שינוי. (ההגיונות הסותרים בהוראה)
אם תקראי את הספר ימים קשים של צ'רלס דיקנס שאתמול היה יום הולדתו, תמצאי שם את אותם דברים בחינוך הויקטוריאני של שנות החמישים של המאה ה-19!!! וכבר אז דברו אחרת כך שאם אז היו להם האמצעים הטכנולוגיים שיש היום אולי אולי היה מצליח לנו ללמד אחרת.
ללמד אחרת זה להפוך למנטורים! (The Voice) הילדים של היום אוהבים Like ולכן את החיזוקים שלהם מוצאים בתוכניות טלוויזיה מעודדות תשואות, ובפייסבוק כי גם שם אפשר לקבל לייק. האם ניתן לעשות את זה בכיתה ובדרך א-סינכרונית באמצאים הטכנולוגיים? כן בגדול!

2 comments:

  1. אילן אני אייתך ב100 אחוז בכדי לעשות שינוי אמיתי צריכים להתנהג באופן שונה ולפעול באופן שונה, ולא למלא את החובות עם מינימום השקעה
    ובהקשר like שהילדים אוהבים לקבל ,זה בעצם חיזוק ועידוד שאנו גם כמבוגרים הרבה פעמים צמאים לזה כי זה לא ממש בולט בשפה שלנו אנו תמיד נוטים לתת ביקורת וזה קל מאוד לעשות כי זה מוכר , אבל בפייסבוק אחי קל הוא לעשות like .וזה לדעתי המפתח לכל שינוי לעודד ולהעריך ולתמוך בכל שינוי קטן כי זה יגרום למקבלי העידוד צורך בעוד,וזה מתחבר למה שרשמתי בבלוג שלי על תפקיד המנהל התומך והמעודד.

    השבמחק
  2. שלום אילן ,
    אין ספק שהילדים של היום הם אכן הדור של "אהבתי" ואין דבר אחר אשר מעניין אותם מלבד הגלישה ברשת החברתית והרצון להיות "ידועים" בקרב כל השותפים.
    כל שינוי הוא אכן תהליך אשר דורש מאמץ , חשיבה מעמיקה ומקדימה לפעולה , ומעל לכל חוזקות ועידודים מצד האחראים . לא יכול להיות שנדרוש דברים שהם מעל לרף היכולות של התלמידים או המורים , אבל מצד אחר יש לנסח חוקים , נהלים , ודרישות מינימליות לביצוע יעיל של תהליך אשר אנו מבקשים להחדיר למוסד .
    בתקופה הקודמת אתה צודק שלא דרשו את מה שאנחנו מנסים להכניס עכשיו , והכל הלך כשורה .. אבל חושבני ששילוב אמצעים טכנולוגיים אינו מונע מאתנו להיות מובילים ובעלי חשיבה מעמיקה - וזה מה שצריך להחדיר לראשם של המורים , התלמידים וההורים בעת החדרת כל שינוי.

    השבמחק